Verkon mahdollistama muutos on ravistamassa yrityksiä tavalla jota ei ole aiemmin nähty. Se vaikuttaa kaikkiin tasoihin ja toimintoihin. Yhteiskunta on jo siirtynyt ‘verkko mahdollistaa’ ilmaisusta ‘asiakkaat edellyttävät’ maailmaan. Tällä kertaa kommentoin tapaa jolla muutos vaikuttaa IT:n rooliin yrityksessä. 

Kun seuraa alan kirjoittelua huomaa aika nopeasti että maailma on muuttunut ja useimmat yritykset toimivat aivan toisenlaisessa ympäristössä kuin, sanotaan vaikka 10v sitten. Aika ei ole olennainen, muutos on. Muutos liittyy tapaan jolla tyypillinen yritys kohtaa asiakkaansa. Asiakaskohtaaminen on nykyään yhä useammin sähköinen. Ja tästä ei varmaan tarvitse kirjoittaa, tämän tietävät kaikki.

Ne ajat jolloin tietotekniikka oli minikone salissa tai PC-verkko toimistossa ovat menneet. Ja entisenlainen tietohallinto mennyt sen mukana. Nykyään tietotekniikka on mukana kaikessa ja kaikkialla. Vähän niinkuin Elisan mainos muutama vuosi sitten. Jos puhutaan vähänkään isommasta yrityksestä ei asiakasrajapinta (tai muukaan) toimi minuuttiakaan ilman tietotekniikkaa. Asiakkaat vaativat aivan eri tavalla palveluita ja reagointia tarpeisiin. Ja jos et ole mukana et ole … mukana.

No, kaikki tämä kuullostaa tietotekniikan taitajien kannalta kivalta. Ainakin aluksi. Siis ihan oikeasti hienoa, vihdoinkin joku ymmärtää IT:n merkityksen. Ja … niin edelleen. Btw – olen henkilökohtaisesti täysin allerginen ilmaisuille ‘johdon tuki’, ‘ymmärtää IT:n merkityksen’ jne. Asiat joilla on merkitystä ovat tärkeitä. Piste. Ja tärkeille asioille on aina aikaa. Kaikki lauseet joissa kysytään ‘miten IT:n saa johdon agendalle’ saavat minut poistamaan varmistimen.

Joka tapauksessa sähköiset palvelukanavat ja prosessit ovat nostaneet tietotekniikan merkityksen aivan uudelle tasolle. Ja laskeneet organisaationa tietohallinnon merkityksen alemmas kuin koskaan aiemmin.

Täh? Mites tässä nyt näin kävi?

Tässä on se jännä ilmiö. Kun sähköiset kanavat ovat nykyään täysin välttämättömiä ovat ne muodostuneet yritykselle elämän ja kuoleman kysymykseksi. Jos sähköisen ajanvarauksen kautta tulee 50% asiakkaista on todella tärkeää että se toimii. Ja silloin sitä soppaa sekoittamaan ilmaantuu koko yrityksen väki.

Tietohallinnon monopoli katosi

Kuka vei tietohallinnon juuston? Lopulta kaikki on aivan johdonmukaista. Koska IT:llä on vihdoinkin ‘merkitystä’ osallistuvat kaikki säätämiseen. Kukin oman alueensa ja osaamisensa mukaan. Tämä on luonut aivan uuden maailman. Jossa:

  • Tietotekniikka ei enää ole Tietohallinnon omaisuutta
  • Tietotekniikkaa on kaikessa
  • Yritys joka tuottaa IT-perustaisia palveluita on IT-yritys
  • koko henkilökunta on töissä ‘Tietohallinnossa’

Pelottavaa, vai mitä? Tiesitkö sinä olevasi töissä ‘tietohallinnossa’? Et välttämättä halunnut sitä, mutta elämä on. Et ehkä ole töissä tietohallinnossa, mutta olet speksaamassa IT-juttuja.

Mutta ei tässä kaikki…

Kaikessa tässä on pieni pulma. Tyypillisen konttorinkuluttajan osaaminen tietotekniikasta ja sen nivomisesta palveluprosesseihin (kutsutaan sitä vaikka muoti-ilmaisulla palvelumuotoilu..) on aika kapeaa. Ja se näkyy. Useamman kerran olen päässyt näkemään aivan hämmentäviä sohlauksia. Varsinkin jos ihminen jonka työelämän parasta-ennen-leima on mennyt vanhaksi ryhtyy teutaroimaan sellaisten asioiden kanssa joista hänellä ei ole mitään hajuakaan. Epämukavuusalueelle meneminen aiheuttaa epävarmuutta jota kompensoidaan primitiivireaktioilla. Jokainen projekti kaipaa peukalonjäljen jättäjän. Todennäköisesti kaikki IT/DIGI-toimijat tuntevat tämän ilmiön.

Käytännössä ei ole reilua, eikä perusteltua vaatia kaikilta työntekijöiltä korkeaa osaamista. Mutta perustaso on pakko olla. Rekryperusteina pitää olla oman alueen osaamisen lisäksi perustiedot sähköisten palveluiden ja prosessien maailmasta. Eikä haittaa osata ihan konttoritekniikan perusjuttuja. Pari päivää sitten autoin jälleen yhden keski-ikäisen johtajan liittämään läppärin tykkiin. Jep…. joskus ne IT-jutut on vaikeita.

Ja aivan samalla tavalla tietohallinnon väen on osattava sen palvelumuotoilun perusteet sähköisten palvelujen perspektiivistä. Ja vähän enemmän.

Kaikki palaa kommunikointiin

Jotta homma rokkaisi tarvitaan yrityksessä ainakin pari juttua:

  1. Palveluiden kehittämisen, jakelun, myymisen ja markkinoinnin syvällistä osaamista
  2. Tietotekniikan syvällistä osaamista
  3. Em. joukkioiden on osattava kommunikoida keskenään

Tuo kommunikointi on se olennainen juttu. Auttaa jos kummallakin se perusymmärrys toisesta. Ja kommunikoinnin kautta ymmärretään ne yhteiset tavoitteet. Ja päästään niihin. Ei tämäkään juttu ole sen vaikeampaa. Kummankin osapuolen pitää osata toisen kieltä. On ihan aikuisten oikeasti tärkeää hankkia syvällistä osaamista, keskiarvo saa aikaiseksi keskiarvon. Tuntuu kivalta, mutta ikävä kyllä keskiarvolla päästään hyvälle pronssitilalle.

Bottomline

Älä palkkaa nörttiä joka ei osaa kertoa mitä tekee ja markkinointihemmoa joka ei osaa kytkeä tykkiä läppäriin. Ja kummankin pitää osata jutella kaverinsa kanssa. Käytä tässäkin maalaisjärkeä. Älä etsi keskiarvoa, etsi kovaa osaamista joka osaa kommunikoida.