Kevät on aikaa rakkauden. On siis hyvä hetki kirjoittaa muutama sana rakkaudesta. Ja nimenomaan CIO:n rakkaudesta. Tuntuuko ristiriitaiselta? Eikös se ollut niin, että CIO on se ’IT-hemmo jonka rakastaa tietotekniikkaa’. Tämä on aika jännä ajatus. Miksi CIO:n pitäisi rakastaa tietotekniikkaa? Kokeile joskus työssäsi sanoa ääneen, että et rakasta tietotekniikkaa…

Olen käynyt tästä aika monta keskustelua ja yleensä juttu menee niin, että ’kun sä teet IT-juttuja niin kai sun pitää rakastaa IT-juttuja’. Tämä analogia on suunnilleen samaa tasoa kuin ’CFO tekee numeroita joten CFO varmaan rakastaa exceliä’. Tai ’Sihteeri tekee kalenterivarauksen joten hän varmaan rakastaa kalenteriansa’. On ihan oikeasti omituista ajatella, että lankkumaalari rakastaa lankkujen maalaamista niin, että tekee sitä varmasti vapaa-ajallaankin.

Väitän, että CIO:n kuuluu vihata tietotekniikkaa. Tai vähintään suhde pitää olla platoninen. CIO:n keskeisimmät tehtävät ovat:

  1. pitää huoli, että tietotekniikkaan nojaavat prosessit toimivat riittävän hyvin.
  2. pitää huoli, että tietotekniikan kustannukset ovat mahdollisimman alhaiset.
  3. pitää huoli, että erilaisten käyttäjien tarpeet tulevat toteutettua niin että edelliset toteutuvat.
  4. pitää huoli, että tietotekniikka on renki. Ei isäntä.

Avainsanat tässä ovat riittävän & mahdollisimman. Kaikki turha on tarpeetonta. Asiat, jotka eivät toteuta yrityksen strategisia tavoitteita ovat tarpeettomia. Niitä ei saa olla, eikä niitä saa tehdä. Ja ne eivät saa maksaa senttiäkään.

Tämä ei ole kuitenkaan niin yksioikoista kuin edellä lukee. CIO:n kuuluu myös olla intohimoisen kiinnostunut asioista, jotka mahdollistavat uusia asioita. Ja olla palavan innostunut siitä, miten näitä voitaisiin hyödyntää. Mutta CIO ei saa ikinä, milloinkaan, koskaan ryhtyä jonkun tekniikan / menetelmän / toimittajan / välineen matkasaarnaajaksi. Ja tästä tulee se, ettei CIO saa koskaan rakastua tietotekniikkaan.

  • CIO:n kuuluu rakastua tyytyväisiin palvelujen käyttäjiin.
  • CIO:n pitää innostua ratkaisusta, joka toteuttaa yrityksen strategiset tavoitteet entistä paremmin.
  • CIO:n pitää saada hurjia viboja siitä, että liiketoiminta ylittää tavoitteensa.
  • CIO:n kuuluu haltioitua siitä, että toiminta uusiutuu ja kehittyy

Ja kaikki tämä korostuu jos liiketoiminta on tietointensiivistä. Jolloin tietotekniikka voi mahdollistaa sellaisia asioita, jotka muuten eivät olisi mahdollisia.

Muutama teesi CIO:lle vuoden aluksi:

  1. Tietotekniikka pitää olla renki, ei isäntä
  2. Teknologia mahdollistaa (joskus) muutoksen
  3. Muutos syntyy johtamalla toimintaa, hyödyntäen (joskus) tietotekniikkaa
  4. Pyri aktiivisesti hävittämään kaikki turha, kallis ja tarpeeton tietotekninen puuhastelu.
  5. Rakasta työtäsi, vihaa (turhaa) tietotekniikkaa