Eräs IT-teollisuuden ristiriitaisimpia ilmiöitä on käsite ’johdon tuen varmistaminen’. Tähän käsitteeseen törmää usein konsulttien puheenvuoroissa. Varsinkin jos esitellään jotain aloitetta jonka toivotaan menevän läpi päätöksenteossa ilman että sille on mitään näkyvää perustetta. Käsitteellä on myös toinen ilmenemismuoto, saada jotain ’johdon agendalle’. Käytännössä kummatkin käsitteet ovat osoitus siitä, että niitä käyttävät ihmiset eivät ymmärrä yritysmaailmaa ja sen lainalaisuuksia. Olen tähän kirjoitelmaan yksinkertaistanut kuviota jotta saisin siitä näkyväksi sen miksi on tärkeää välttää Johdon tuen hakemista.
Itse heräsin miettimään käsitteen omituisuutta istuessani kauan sitten raportointiratkaisuita käsittelleessä seminaarissa. Siellä oli esitys jossa pari konsulttia kertoi johdon raportointijärjestelmän rakentamisprojektista. Avaintehtävänä mainittiin kolme kertaa ’johdon sitoutumisen varmistaminen’. Siis hetkinen… johdon raportointijärjestelmään johdon sitoutuminen? Kuka ryhtyy tekemään johdon raportointijärjestelmää johdolle ilman että johto nimenomaisesti edellyttää sitä? Kenen aloitteesta projektia vietiin läpi?
Reaalimaailma
Yritykset koostuvat ihmisistä. Useimmiten joku näistä ihmisistä on Johtaja. Ja Johtajan tehtävä on johtaa. Johdon tuki ja sen hakeminen on ilmaisu, jota käytetään kun halutaan sanoa, että joku ei-johtaja haluaa johtajan tuen jollekin asialle, vaikkapa projektille. Lähtötilanne on ilmeisesti sellainen, jossa Johtaja ei tue projektia.
Niinpä
Jostain omituisesta syystä olen törmännyt toistuvasti tilanteisiin joissa hankkeita ajetaan läpi ja toisessa päässä johtoryhmässä pyritään prioirisoimaan niitä pois. Tilanne jossa kumpikin pääty pyrkii ohjaamaan toisiaan kertoo yrityksestä jossa on jotain kehitettävää.
Selvyyden vuoksi – tilanne jossa luova organisaatio kehittää uusia ratkaisuja ja käsittelee prosessin mukaisesti uusia ideoita on aivan toinen. Silloin koneisto toimii toivotulla tavalla.
Itse asiassa jo se, että johdon tukea varmistetaan vain IT-teollisuudessa pitäisi kertoa kaiken olennaisen. Oletko koskaan kuullut kiinteistön rakennusprojektista jossa varmistettaisiin johdon tuki? Eikö homma olisi paljon yksinkertaisempaa jos tehtäisiin vain projekteja joilla on merkitystä?
Oma lukunsa on järjestelmät tai palvelut joita rakennetaan jonkun osaston pönkittämiseksi. Nämä tuntee yleensä siitä, että jostain syystä käyttäjät eivät tunnu sitoutuvan niiden käyttöön. vrt. edellinen kirjoitus.
Älä koskaan hae johdon tukea, tärkeällä asialla on se jo
Oikeassa elämässä on tärkeää keskittyä asioihin joilla on merkitystä. Jos kohdallesi osuu hanke jonka kannessa sanotaan että ’sille pitää varmistaa johdon tuki’ on hanke todennäköisesti merkityksetön. Siispä on tavoitteellista välttää ’johdon tuen hakemista’. Merkittävä hanke, siis sellainen joka on tärkeä, on jo valmiiksi tärkeä. Tarve hankkeeseen on syntynyt Johdon toiminnan tuloksena, viimeistään vietäessä päätöksiä toimintaan.
Ja kääntäen, mikäli hankkeen etenemisen kuluessa tulee sellainen tunne, että ’Johto ei tue’ sinua mieti huolellisesti että onko hanke perusteltu. Ihan vakavissaan. Suuren sankarin paikka on vapaana sellaiselle ihmiselle jolla on rohkeutta ehdottaa oman hankkeensa lopettamista tarpeettomana. Tunnen erään konsulttijohtajan joka aloitti tuotepäällikkönä. Ensi töikseen esitti oman tuotteensa lakkauttamista. Hän oli kaikkien meidän muiden sankari (Jep, Panu – tiedät kyllä ketä tarkoitan…).
Kaikkein surkein on se tilanne jossa tapaat ihmisen joka kertoo että projekti epäonnistui koska johto ei häntä tukenut. Oliko vika sittenkään johdossa? Vai oliko projektissa, tavoitteissa, … tai sitten projektin vetäjässä?
Bottomline
Vältä sellaista asioiden tekemistä joilla ei ole merkitystä yrityksellesi. Ihan oikeasti, merkityksettömiä juttuja pitää väistää kuin ruttoa. Vältä kaikkea sellaista, jota joku, joka ei ymmärrä asiasta haluaa selittää tärkeäksi. Se ei yleensä ole tärkeää. Jos joku ehdottaa projektillesi ’johdon tuen varmistamista’ ehdota projektin peruuttamista. Se on useimmiten ainoa järkevä teko. Ja käytä sitä maalaisjärkeä. Jos et pysty itsellesi selittämään mikä on hankkeen liiketoimintahyöty jätä se väliin. Älä ole konsultin keppihevonen.