Linkedin : miksi, voi miksi…

Olen välttänyt tähän päivään asti Linkediniä. Ehkä on rehellistä sanoa kuin ruttoa. Kun se ensimmäinen kutsu pullahti postilaatikkooni n. v 2004 en keksinyt mitään järkevää käyttöä sille, pystyin pitämään yhteyttä tuttuihin muutenkin. Koin tietokoneen avulla pidetyn yhteyden ‘köyhempänä’ ja muutenkin vierastin koko ajatusta. Matkan varrella minua on moneen kertaan toivottu liittymään, mutta olen selvinnyt ilmankin. Mutta mikään ei kestä ikuisesti, aloin erään sattuman takia etsimään vanhaa kaveriani. Hän oli kadonnut täydellisesti ja vaikka miten luovasti käytin googlea ei herraa löytynyt. Viimeisenä oljenkortena rekisteröidyin Linkediniin, tarkoituksena vain nopeasti vilkaista ja sitten sulkea tunnus.

Muutama minuuttia myöhemmin ymmärsin että tilanne vastasi Caesarin tilannetta Rubicon-joen ylityksen yhteydessä (tämä on se kuuluisa arpa on heitetty..). Hetken kuluessa olin saanut ensimmäiset connect-pyynnöt ja ymmärsin että niihin vastaamisen näkyivät pyyntöjen tekijöiden verkostolle. Jolloin en voi enää asiallisesti kieltäytyä tuttujen pyynnöstä.  Tässä voikin sitten pikakelata n. 24h eteenpäin ja tämän hetken tilanne on se, että näitä kytkentöjä on n. 200 ja verkostoista tulee jatkuvasti lisää pyyntöjä. Ja nyt alkaa näkymään se, että pyynnöt tulevat ihmisiltä joita en ole koskaan tavannut.

Eli tässä sitten ollaan. Olen uponnut kylmään syksyiseen järveen ja jumiutunut Linkedin-verkkoon. Okei – olen kyllä viisaampi kuin eilen, tässä on paljon hyvääkin. Päivitysten virta ruudussa on jatkuva. Ihmiset päivittävät uusia tehtäviään, kirjaavat osaamisiaan, vaihtavat kuviaan ja olen ‘kytkeytynyt’ monien vanhojen tuttujen kanssa ja saanut ison pinon tervetuliaistoivotuksia. Ihmiset hymyilevät, siis virtuaalisesti. On tässä siis puolensakin. Ihan oikeasti.

Mutta on tässä ongelmansakin. En halua reppuuni lisää tavaraa. Ajatus siitä, että palaverien jälkeen naputtelisin Linkedin-connect-pyyntöjä puolitutuista tuntuu vieraalta. Ja vaikka kuinka olisivat mukavia ihmisiä niin kaikki mikä tuo päivään lisää turhaa naputtelua on pahasta.  Homman pitäisi pysyä balanssissa, en ymmärrä miten muutamilla tutuilla riittää aikaa tämän lisäksi facebookille ja sitten vielä tweettaamiseen 10min välein. Missä välissä he tuottavat jotain lisäarvoa (tai vanhaikaisesti sanottuna tekevät työtä).

On kiva tavata tuttuja, vaikkakin näin näppäimistön kautta. Ja on oikeasti kiva kuulla viimeisimpiä uutisia. Mutta jos tämä alkaa pykimään unohdan koko värkin. Maailmassa on niin paljon mukavampaa puuhata ihan oikeiden ihmisten kanssa ihan oikeita asioita.

ps : joo – kaverin jäljet löytyivät. Hän näyttää pudonneen verkosta, tai siis kirjauksista päätellen hän ei enää ole työelämässä. Pitänee tavoitella yhteisiä kavereita ja kysyä jos joku tietäisi. Mukavaa tuttua on ilo tavoitella, ihan naamatusten 🙂

{ Comments are closed }

Vielä myymisestä… miten tavoitan ihmisen

Vielä jatkoa myynnin teemasta liittyen Management Eventsin kasvutilaisuuteen 2.10.2013. Seuraava kommentti koskee ainakin IT-alan asiakkaita, mutta todennäköisesti muitakin. Ja rajoittuen vain siihen kohtaan kun asiakasta vielä tavoitellaan.  Minua hämmästyttää ihan oikeasti se, että on olemassa legenda jonka mukaan puhelin olisi kätevä keino tavoitella asiakasta. No, nythän on niin, että jos tavoitellaan ihmistä joka on aktiivisesti töissä on hän todennäköisesti palaverissa. Palaverissa puhelimeen vastaaminen on epäkohteliasta. Mikäli asiakas vastaisi puhelimeen olisi hän epäkohtelias. Okei – sitten kuluu aikaa ja kotia kohti ajellessa on puhelimessa joukko tuntemattomia numeroita jotka ovat tavoitelleet keskellä palavereita. Näihin ei kukaan itseään kunnioittava ihminen soita takaisin. Siellä on kuitenkin se kaveri joka haluaa myydä muistitikkuja/konesalikouruja/varainhallintapalveluita/… Alla meikäläisen normikalenteri. Jos onnistuu soittamaan tuohon vapaaseen aukkoon torstaina niin onneksi olkoon. Sitten ehkä vastaan tuntemattomaan numeroon.

Suosittelen lämpimästi kokeilemaan sähköpostia. Siis ihan oikeasti. Melkein kaikki lukevat melkein kaikki postit. Ainakin jos ne ovat ihmisen lähettämiä ja jos otsikossa on jotain sellaista joka erottaa postin roskapostista. Roskapostia ovat kaikki massapostitukset. Eli kirjoita järkevä sähköposti. Se toimii huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä.

Jos taas tavoitat puhelimella isomman yrityksen johtajan keskellä työpäivää ihan joutilaana ja innostuneena vastaamaan outoon numeroon on hän todennäköisesti päivittämässä CV:tänsä hakeutuakseen toisiin hommiin.

Arkisen viikon kalenteri. Huomaa vapaan ajan häikäisevä määrä.
Arkisen viikon kalenteri. Huomaa vapaan ajan häikäisevä määrä.

{ Comments are closed }

Myynnin johdon kasvutilaisuus @ Management Events 2.10.2013

Ja tällä kertaa lähden puhumaan myyntijohdolle otsikolla ‘Miten myyn CIO:lle’. Tilaisuus on Management Eventsin järjestämä Myynnin johdolle suunnattu kasvutilaisuus. Olen oikeasti kiitollinen mahdollisuudesta puhua näin kiehtovasta puheenaiheesta. Myyminen on taitolaji ja jotkut sen osaavat ja jotkut eivät. Minulla on ollut onni olla alalla niin kauan, että olen päässyt näkemään hyviä ja … käytetään sokeroitua ilmaisua ‘suorituksessa on mahtava kehityspotentiaali’. Ehkä eniten tietotekniikan ammattilaisille suunnatussa myynnissä pännii se, että myyjät eivät paneudu kohtaamiseen. Tällä tarkoitan sitä, että myyjä tuhlaa asiakkaan aikaa tavoittelemalla apinan raivolla ja esittää sitten ratkaisua joka ei mitenkään ole relevantti asiakkaan arjessa. Käytännössä tämä ilmenee esimerkiksi niin, että asiakkaalle joka on juuri ulkoistanut konesalinsa (ja tehnyt siitä lehdistötiedotteet jne.jne.) soitetaan ja yritetään myydä konesalikouruja. Joskus pieni googlaus voi auttaa löytämään valon.

Muutamia juttuja joita kannattaa miettiä kun jahtaa asiakasta:

  • onko ratkaisusi sellainen että asiakasta kiinnostaa se ja hän VOISI ehkä ostaa sen?
  • osaatko esittää sen niin, että asiakas ymmärtää mitä yrität kaupata?
  • onko ratkaisusi hinnoittelu sellainen, että sen pystyy ostamaan?

Jos pystyt näihin kohtiin vastaamaan rehellisesti niin sitten vaan tavoittelemaan. Ja muista että turha lätinä on pahasta.

{ Comments are closed }